Diamonds in the sky

Bangladesh Day 1#

Jeg fløj klokken 14.45 dansk tid i går og ankom til Bangladesh’ hovedstad Dhaka, hvor jeg skulle bo i dag klokken 9.30 Bangladesh tid. En masse timer i fly var overstået. Først med fly fra Kastrup til Doha og så fra Doha til Dhaka.

Jeg havde hjemmefra en forestilling om, at jeg ville være okay med den fattigdom, jeg vidste her var, og med folk der tiggede osv. Men da først man var i det, føltes det SÅ underligt. Det var et totalt kulturchok! Vi blev mødt i lufthavnen af min fars kusine, som vi bor hos. Vi skulle køres ind til deres lejlighed, og turen var en surrealistisk oplevelse. Det var som om, man blev plantet midt i en scene fra Slumdog Millionaire. Folk sad på taget af busser og toge, og hver gang bilen holdte stille, stod der mennesker og tiggede og bankede på ruderne. Det var ældre mænd, kvinder med spædbørn og helt unge børn, der alle ønskede en smule penge. Det var vildt svært ikke at kigge på dem og vildt svært at ignorere dem. Det sidste stykke vej ind til lejligheden var spærret, da de var igang med at lægge kloak. Dette foregår ikke helt på samme vis som i Danmark. Alt er med håndkraft, da det er billigere at betale ti mænd end at leje maskiner. De ruller de her kæmpe sten-rør hen til stedet og hejser dem ned med bambusstativer, som vist på billederne. Jeg var fysisk til stede, men mentalt var jeg slet ikke kommet endnu.

Da jeg var kommet mig over chokket, og jeg var blevet til mere tryg ved situationen, tog vi ud til et lille indendørs marked. Tingene dér er utrolig billige! Jeg købte bla. en fotobog til hvad der svarer til 40-50 danske kroner, mens de andre købte tørklæder til den halve pris. Vi havde ingen søvn fået, da de fem timers tidsforskel havde taget vores nattesøvn, og de resterende timer var det svært overhovedet at få lukket et øje i flyet.

Billederne er taget på Canon EOS 600D med EF S 55-250mm optik og redigeret i iPhoto. Jeg vil rigtig gerne høre, hvad I synes. Jeg vil nu spise med min kære familie, og så vil jeg sove, ha ha. Følg med på Bloglovin for flere indlæg.

– Marie.

• Astrid

Du tager virkelig nogen fede billeder. hvem rejser du sammen med? <3

Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marie Vagn-Hansen

Tusinde tak! Jeg rejser med min faster og min grandkusine, Clara. Men vi bor hos min fars kusine, som arbejder på den danske ambassade hernede (:

• Finn Olesen

Et sandt Eldorado for en fotograf, gid det var mig men det kan tiltider være meget svært at begå sig med et kamera i sådanne kulturer for hvornår er man for tæt på deres grænser.Jeg har selv prøvet det i Marokko hvor flere mennesker forlangte pænge fordi at man havde fotograferet dem og deres by og tiggerne og gadesælgerene var umulige at slippe af med, det var meget grænseoverskridene for mig at de var så påtrængende når man gik i gaderne.Jeg glæder mig meget til at se mere fra din tur, spændende :-)

Siden  ·  Svar på kommentar
    • Marie Vagn-Hansen

Helt klart! Men her er hvide mennesker utrolig respekterede, så rigtig mange beder mig faktisk om at fotografere dem, fordi de ser, jeg tager billeder, så det er jo fedt! Men ja, det dér med, at der er tiggere der banker på ruden i bilen og kommer hen til en kan være ret grænseoverskridende. Men indtil videre har langt de fleste været vildt søde! :-)